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학위논문 장인적 직무수행(Job Crafting)이 직무만족과 조직몰입을 매개로 영업성과에 미치는 영향

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작성자 JRN 댓글 0건 조회 445회 작성일 19-11-30 03:49

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장인적 직무수행(Job Crafting)이 직무만족과 조직몰입을 매개로 영업성과에 미치는 영향 


정재화 (2018). 장인적 직무수행(Job Crafting)이 직무만족과 조직몰입을 매개로 영업성과에 미치는 영향. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문

UCII804:11046-000000516027 


초록 
본 연구는 편의점 영업관리 종사자의 장인적 직무수행이 직무만족과 조직몰입을 매개로 영업성과에 미치는 효과를 실증적으로 검토하였다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같았다. 첫째, 장인적 직무수행이 직무만족과 조직몰입에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 장인적 직무수행과 영업성과의 관계에서 직무만족과 조직몰입이 매개하는가? 연구문제를 검토하기 위해 편의표본추출을 사용하여 국내 A편의점에서 근무하는 영업관리 종사자를 대상으로 2017년 9월 19일부터 10월 16일까지 약 1개월 동안 온라인을 통해 설문자료를 수집하였다. 총 500명의 설문지를 배포하여 총 340명으로부터 자료를 수집하였고 이 중 불성실한 응답자를 제외하고 330부를 분석하였다. 독립변수에 해당하는 장인적 직무수행으로 과업적 직무수행, 인지적 직무수행, 관계적 직무수행을 분석하였다. 매개변수인 직무만족은 내재적 직무만족과 외재적 직무만족이었다. 종속변수인 영업성과는 행동적 영업성과와 결과적 영업성과로 구분하였다. 또한 통제변수로 성별, 학력, 직급, 지역을 포함하였다. 본 연구는 이러한 변수들을 포함하는 매개모형을 검증하기 위해 Baron & Kenny(1986)가 제시한 단계적 회귀분석을 실시하였다. 먼저 장인적 직무수행이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향을 분석하였다. 장인적 직무수행의 하위요인인 과업적 직무수행, 인지적 직무수행, 관계적 직무수행은 직무만족과 조직몰입에 모두 유의한 관계를 보였다. 다음으로 장인적 직무수행과 영업성과 간의 관계에서 직무만족과 조직몰입의 매개역할을 살펴 보았다. 그 결과는 다음과 같았다. 첫째, 과업적 직무수행과 영업성과 간의 관계에 있어서 직무만족과 조직몰입이 부분매개하였다. 즉, 과업적 직무수행은 영업성과와 직접적 관계도 있지만 직무만족과 조직몰입을 통한 간접적인 영향도 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 인지적 직무수행과 영업성과 간의 관계에 있어서 직무만족과 조직몰입이 부분매개하였다. 즉, 인지적 직무수행은 영업성과와 직접적 관계도 있지만 직무만족과 조직몰입을 통한 간접적인 영향도 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 관계적 직무수행과 영업성과 간의 관계에 있어서 직무만족과 조직몰입이 부분매개하였다. 즉, 관계적 직무수행은 영업성과와 직접적 관계도 있지만 직무만족과 조직몰입을 통한 간접적인 영향도 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 개인의 특성에 따른 차이를 확인하였다. 남성은 여성에 비해 영업성과와 조직몰입에 높은 수준을 보였으며 직급이 오를수록 영업성과 수준이 높았다. 이러한 결과를 토대로 연구의 시사점 및 후속연구를 위한 제언을 하였다.
초록 
This study empirically investigated the effect of job crafting of convenience store sales managers on sales performance through job satisfaction and organizational commitment. The research problems were as follows. First, how does intangible job crafting affect job satisfaction and organizational commitment? Second, do job satisfaction and organizational commitment mediate the relationship between job crafting and sales performance? In order to investigate the research problem, questionnaires were collected online for about one month from September 19, 2017 to October 16, 2017, for the sales managers working at domestic A convenience store using convenience sampling. A total of 500 questionnaires were distributed and data were collected from a total of 340 persons. Of these, 330 were analyzed except for those who were unfaithful. Task crafting, cognitive crafting, and relational crafting were analyzed by job crafting as an independent variable. Intervening variable job satisfaction was intrinsic job satisfaction and extrinsic job satisfaction. Dependent variable sales performance was behavior performance and outcome performance. Also, gender, education, position, and region were included as control variables. This study conducted a stepwise regression analysis proposed by Baron & Kenny (1986) to test the mediating models containing these variables. First, the effects of job crafting on job satisfaction and organizational commitment were analyzed. The subcategories of job crafting, task crafting, cognitive crafting, and relational crafting, showed a significant relationship with both job satisfaction and organizational commitment. Next, we examined the mediating role of job satisfaction and organizational commitment in the relationship between job crafting and sales performance. The results were as follows. First, job satisfaction and organizational commitment are partly mediated in relation to task crafting and sales performance. In other words, although task crafting is directly related to sales performance, also influenced by job satisfaction and organizational commitment indirectly. Second, job satisfaction and organizational commitment are partly mediated in relation to cognitive crafting and sales performance. In other words, although cognitive crafting is directly related to sales performance, also influenced by job satisfaction and organizational commitment indirectly. Third, job satisfaction and organizational commitment are partly mediated in relation to relational crafting and sales performance. In other words, although relational crafting is directly related to sales performance, also influenced by job satisfaction and organizational commitment indirectly. Finally, the differences by individual characteristics were found. Men have higher levels of sales performance and organizational commitment than women, and the higher the position, the higher the level of sales performance. Based on these results, the implications of the study and suggestions for the follow - up study were suggested.


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